2011. február 5., szombat

Milyen információkat gyűjt össze egy teljes körű, eszköz független riport felmérő kérdőív?

Projektjeink igényfelmérési fázisában mindannyian szembesültünk már azzal a kérdéssel, hogy hogyan mérjük fel a riport igényeket, mire kérdezzünk rá, milyen sablonokat alkalmazzunk. Összegyűjtöttem, hogy szerintem milyen fontos részekből áll össze egy teljes körű, a megvalósítás eszközeitől független kérdőív.

Az alábbiakban végigmegyek az egyes információ blokkokon, vázlatosan megadom azok tartalmát. A bejegyzés végén csatolok egy Word állományt, mely egy konkrét felmérő kérdőívet tartalmaz, amely kiindulási alapot adhat jövőbeni projektjeinkhez, és amelyet szabadon tudunk bővíteni – szűkíteni igényeinknek megfelelően.

Akkor csapjunk bele, a kérdőív felépítése és tartalma az alábbi:

Általános Riport információk

Célszerű minden egyes riportot egyedileg elnevezni és valamilyen szisztéma szerint kiosztani hozzá egy riport kódot, amivel a későbbiek során egyszerűen tudunk hivatkozni a riportra. Nagyobb projekt esetén a riportokat csoportokba, modulokba kell szerveznünk. A felmérő kérdőív fontos része, hogy rögzítsük a dokumentum készítőjét, felelősét és a felmérésben résztvevő összes szereplő nevét/elérhetőségét. A projekt során valószínűleg folyamatosan változnak majd a projekt résztvevők, az új belépők számára ezen információk segítik a gyors betanulást.

Előzmények

Amennyiben a riportunkat nem a nulláról kell felépítenünk, akkor gyűjtsünk be minden elérhetőséget, meglévő dokumentációt az előzmény riportunkról.

Üzleti definíció

A riport üzleti célját rögzítjük a kérdőívben, annak érdekében, hogy biztosítani tudjuk a fejlesztés végén a célnak megfelelő termék keletkezik.

Adattartalmi specifikáció

A riportban szereplő adatok javasolt forrásainak rögzítésével kezdődik az adattartalmi specifikáció. Táblázatos formában rögzíteni kell a riporton megjelenő összes fogalmi elemet, melyeket csoportokba szervezünk. Felmérjük, hogy a riport adattartalmán milyen globális szűréseket kell alkalmazni, aktuális adatokat kell megjelenítenünk, vagy szükséges az adatok történetiségének, múltbéli értékeinek a megjelenítése is. Kérdés, hogy a riport adattartalmát milyen gyakorisággal kell frissíteni, szükséges – e a riportot ütemezetten futtatni.

Formai specifikáció

A formai specifikáció első kérdése, hogy milyen formátumban / formátumokban kell előállítani a riportot: PDF / HTML / Excel. Szükséges tudnunk, hogy hogyan fog történni a hozzáférés módja: Internet, intranet, fájl rendszer, stb. A riport formai specifikációját két módon is célszerű bekérni: egyrészt készüljön el egy Word vagy Excel állomány, melyben vázlatosan megrajzoljuk, hogyan kell kinéznie a riportnak, e mellett szabad szöveges formában is célszerű rögzíteni a formai sajátosságokat. Szenteljünk fülön figyelmet a riportban megjelenő csoportosításokra, az adatok rendezési szabályaira. A riportok közötti kapcsolatokat is ki kell deríteni, írjuk le, hogy milyen átkattintásokat tervezünk a riportjaink között, milyen egymásra mutató linkeket hozzunk létre.

Funkciók, felhasználói interakciók

A riportunk nem feltétlenül statikus, amennyiben böngészőben készül, akkor lehet több lépcsős, és tartalmazhat olyan elemeket, melyek felhasználói interakciót tesznek lehetővé. Ezen funkciók használati eseteit rögzítjük ebben a szekcióban.

Jogosultság, naplózás

A riport biztonsági aspektusának két fontos részét határozzuk meg itt: kik férhetnek hozzá s riporthoz, milyen adatkorlátozásokkal, az egyes hozzáféréseket, riportfuttatásokat hogyan kell naplózni, szükséges – e például a megadott riport paramétereket külön naplózni?

Teljesítményjellemzők

A hardver és szoftver környezet méretezéséhez tudnunk kell, hogy a riportot várhatóan milyen gyakorisággal fogják a felhasználóink futtatni. Napi 10/100/1000 vagy 10000 - es futtatással kell megbirkóznia a megoldásunknak? A méretezéshez szükséges információként próbáljuk megsaccolni, hogy a riportunknak körülbelül hány sor lesz az eredménye, az eredmény hány MB méretű, az extrém nagy riportok külön kezelést igényelnek.

Tesztelés

Már az igények felmérésekor célszerű átgondolnunk, hogy az elkészült riportunkat hogyan tervezzük tesztelni, milyen adatokhoz akarunk majd hasonlítani, mi lesz az elfogadás kritériuma.
  
A tartalmi leírást követően pedig itt az ígért link:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése